دکتر ابوالفضل صادقی نژاد

سینوزیت

دکتر ابوالفضل صادقی نژاد جزاح و متخصص گوش حلق و بینی و اندوسکوپی سر و بینی

سینوس ها

سینوس‌ها حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت هستند. هر عاملی که موجب پرشدن و گرفتگی آن‌ها توسط موکوس یا چرک شود، سینوزیت ایجاد خواهد کرد. سرماخوردگی، حساسیت و انحراف تیغه بینی از عوامل این بیماری هستند. درد، تب خفیف، ترشحات بینی و آبریزش بینی وحلق وخصوصاً در صبح‌ها از علائم این بیماری هستند.

سردردهای صبح‌گاهی در زمان بیدار شدن از خواب به صورت کاملاً مشخص به وجود مشکلی در سینوس اشاره دارد. همچنین درد در پیشانی، در محل سینوس‌های پیشانی در زمان لمس، درد در فک و دندان‌های بالایی و دردناکی گونه‌ها در زمان لمس‌کردن (در اثر عفونت سینوس‌های فک بالا)، تورم یا درد بافت اطراف چشم‌ها یا کناره‌های بینی، اختلال در حس بویایی و گرفتگی بینی از دیگر نشانه‌های بیماری هستند.

همچنین آسیب فعالیت مژک‌های ریز حلق و بینی در افرادی که سیگار می‌کشند یا کسانی که در محیطی با آلودگی هوای شدید زندگی می‌کنند موجب خشکی مخاط بینی و سینوس‌ها و در نهایت عفونت سینوس می‌شود. شنا کردن و خصوصاً شیرجه‌زدن در استخرهای آلوده که آب آلوده با فشار وارد حفرات سینوس‌ها شود ممکن است منجر به عفونت سینوس‌ها شود. سینوزیت هوایی به‌دنبال تغییرات فشار هوا در پروازهای با ارتفاع زیاد می‌تواند موجب انسداد سوراخ‌های سینوس‌ها و ایجاد فشار منفی و ترشح در سینوس‌ها و بالاخره سینوزیت شود.

 در استخوان‌بندی جمجمه تمام افراد حفره‌هایی آکنده از هوا وجود دارند، که به آن سینوس می‌گویند. سینوس‌ها در استخوان گونه، پیشانی و کف جمجمه جا گرفته‌اند. غیر از هوا، ماده‌ای به‌نام موکوس (ترشحات مخاطی) نیز به میزان مشخصی درون سینوس‌ها قرار دارد. زمانی که مجراهای سینوس‌ها بسته شوند یا موکوس بیش‌ از‌ حد تولید شود، شرایط ابتلا به سینوزیت فراهم می‌شود.

در این وضعیت ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها می‌توانند سینوس‌ها را هدف قرار ‌دهند و باعث عفونت و التهاب آن‌ها ‌شوند. به‌‌ حالت عفونت و التهاب سینوس‌ها، سینوزیت گفته می‌شود.

دسته بندی سینوزیت

در هر طرف صورت ۴ عدد سینوس وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱- سینوس فکی (maxillary sinuses): در زیر چشم و در استخوان گونه واقع است. سینوزیت فکی باعث ایجاد درد و احساس فشار در گونه‌ها می‌شود (دندان‌درد و سردرد.

۲- سینوس پیشانی (frontal sinuses): در بالای چشم و در استخوان پیشانی قرار دارد. سینوس‌های پیشانی تا سن ۵–۱۰ سالگی وجود ندارند. این سینوس‌ها از سن ۷ سالگی به بعد پدید می‌آیند. سینوزیت پیشانی باعث ایجاد درد و احساس فشار در بالای چشم‌ها می‌شود (سردرد.

۳-سینوس پرویزنی (ethmoid sinuses): بین چشم و بینی و در استخوان پرویزنی واقع است. سینوس‌های فکی و پرویزنی از بدو تولد وجود داشته و تا ۱۸ سالگی به رشد خود ادامه می‌دهند. سینوزیت پرویزنی باعث ایجاد درد و احساس فشار بین بینی و چشم‌ها می‌شود (سردرد.

۴- سینوس شب‌پره‌ای (sphenoid sinuses): در پشت سینوس پرویزنی و چشم و در مرکز استخوان جمجمه، زیر غدهٔ هیپوفیز قرار دارد. سینوسهای شب‌پره‌ای در سنین بلوغ ظاهر می‌گردند. سینوزیت شب‌پره‌ای باعث ایجاد درد و احساس فشار پشت چشم‌ها می‌شود.

براساس دوره

سینوزیت براساس دورهٔ بیماری به سه دستهٔ زیر حاد (کم‌تر از ۴ هفته)، تحت حاد (۴ تا ۱۲ هفته) و مزمن (بیش‌تر از ۱۲ هفته) تقسیم می‌شود.

انواع سینوزیت کدامند؟

اگر بخواهیم از انواع سینوزیت صحبت کنیم، باید بگوییم که سینوزیت دو نوع دارد: حاد و مزمن.

  • سینوزیت حاد: در این نوع سینوزیت که معمولاً در اثر عوامل ویروسی یا باکتریایی رخ می‌دهد، علائم به‌ مدت 4 هفته یا کمتر دیده می‌شوند.
  • سینوزیت مزمن: زمانی که التهاب سینوس‌ها بر اثر عفونت باکتریایی یا قارچی باشد و برای مدتی بیش از ۳ ماه ادامه پیدا کند، بیمار به سینوزیت مزمن دچار می‌شود.

علائم سینوزیت مزمن

علائم و نشانه‌های مشترک سینوزیت مزمن شامل موارد زیر است:

۱. التهاب بینی

۲. ترشحات ضخیم و بی‌رنگ از بینی

۳. تخلیه به پشت گلو (تخلیه خلف بینی)

۴. انسداد یا احتقان بینی که باعث مشکل در تنفس می‌شود

۵. درد، حساسیت و تورم در اطراف چشم، گونه، بینی یا پیشانی

۶. کاهش حس بو و طعم

علائم و نشانه‌های دیگر شامل:

۷. درد گوش

۸. درد در فک و دندان‌های فوقانی 

۹. سرفه یا گلو

۱۰. گلو درد

۱۱. بوی بد دهان

۱۲. خستگی

درمان سینوزیت

درمان سینوزیت مزمن شامل موارد زیر است:

 کورتیکواستروئید بینی

این اسپری‌های بینی به جلوگیری و درمان التهاب کمک می‌کند. مثال‌ها شامل فلوتیکازون، تریامسینولون، بودزونید، ممتازون و بکلومتازون است. اگر اسپری‌ها به اندازه کافی موثر نباشند، پزشک ممکن است شستشو با محلول نمکی مخلوط شده با قطره بودزونید یا استفاده از اسپری محلول بینی را توصیه کند.

 شستشوی بینی

با نمک، همراه با اسپری یا محلول بینی، باعث کاهش تخلیه و شستشوی مواد تحریک کننده و آلرژن می‌شود.

کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی

این داروها برای رفع التهاب سینوزیت شدید استفاده می‌شود، به خصوص اگر پولیپ بینی نیز دارید. کورتیکواستروئیدهای خوراکی می‌توانند در طولانی مدت عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، بنابراین از آن‌ها فقط برای درمان علائم شدید استفاده می‌شود.

 حساسیت‌زدایی آسپرین

در صورت واکنش به آسپیرین که باعث سینوزیت می‌شود، درمان حساسیت زدایی آسپرین وجود دارد. تحت نظارت پزشکی، برای افزایش تحمل، به تدریج دوزهای بیشتری از آسپیرین مصرف می‌شود. 

آنتی بیوتیک‌ها

در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی، گاهی آنتی‌بیوتیک‌ها برای سینوزیت لازم هستند. اگر پزشک نتواند عفونت زمینه‌ای را رد کند، ممکن است آنتی بیوتیک را گاهی اوقات با داروهای دیگر توصیه کند.

اگر عفونت زمینه‌ای سینوس ها رد نشود، پای آنتی‌بیوتیک‌ها به وسط کشیده می‌شود.

ایمونوتراپی

اگر آلرژی در ایجاد سینوزیت نقش دارد، واکسن‌های آلرژی (ایمونوتراپی) که به کاهش واکنش بدن در برابر آلرژن‌های خاص کمک می‌کند، ممکن است باعث بهبود شرایط شود.

عمل جراحی

در صورت مقاومت به دارو یا درمان، عمل جراحی آندوسکوپی سینوس می‌تواند یک گزینه باشد. برای این روش، پزشک از یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر با یک چراغ متصل (آندوسکوپ) برای کشف معابر سینوس استفاده می‌کند.

بسته به منبع انسداد، پزشک ممکن است از ابزارهای مختلفی برای از بین بردن بافت یا جدا کردن پولیپی که باعث انسداد بینی شده، استفاده کند. بزرگ کردن دهانه باریک سینوس نیز می‌تواند گزینه‌ای برای تقویت تخلیه باشد.

تشخیص سینوزیت مزمن

قدم نخست در تشخیص سینوزیت مزمن، مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است. پزشک پس از شنیدن شرح حال به معاینه می‌پردازد.

برای تشخیص سینوزیت مزمن، پزشک نقاط مختلف صورت و بینی (روی سینوس‌­ها) را لمس می­‌کند تا دردناکی آن‌ها در هنگام لمس را بررسی کند. همان‌طور که پیش‌تر نوشتیم، درد در ناحیه سینوس‌ها یکی از نشانه­‌های سینوزیت مزمن است.

علاوه بر معاینه، پزشک ممکن است سایر روش‌های تشخیصی را هم به کار ببرد. در زیر روش­‌های تشخیص سینوزیت را با هم مرور می‌کنیم.

تصویر­برداری پزشکی

تصویر­برداری پزشکی، جزییات و وضعیت سینوس‌­ها و بینی را نشان می‌دهد. به عنوان نمونه، می‌تواند مکان دقیق التهاب و تورم شدید یا یک عامل انسدادی را مشخص کند.

برای این کار از دو روش ممکن است استفاده شود:

  • سی‌تی‌اسکن
  • اِم آر آی

مشاهده مستقیم داخل بینی

پزشک یک لوله باریک و قابل انعطاف (دستگاه آندوسکوپی) را داخل بینی قرار می­‌دهد و به این روش، به طور مستقیم داخل سینوس‌ها را می‌بیند.

تست پوستی آلرژی

اگر پزشک تشخیص دهد که آلرژی یا حساسیت سبب بروز سینوزیت مزمن شده است، تست پوستیِ حساسیت درخواست می‌شود.

در این آزمایش مقدار بسیار کمی از مواد مختلفی که ممکن است ایجاد حساسیت کنند، زیر پوست ناحیه ساعد تزریق می­‌شود. پس از حدود بیست دقیقه، اگر در ناحیه تزریق، تورم یا قرمزی دیده شد، به معنای تایید حساسیت نسبت به ماده تزریق شده تلقی می­‌شود.

این آزمایش بسیار سریع و بی‌خطر است و ماده­ آلرژی‌زا را مشخص می­‌کند.

کشت ترشحات بینی و سینوس

در بیشتر موارد، برای تشخیص سینوزیت مزمن نیازی به کشت ترشحات نیست. در مواردی که بیماری به درمان پاسخ نمی‌دهد یا با وجود درمان، شرایط و علائم بیمار بد­تر می­‌شود، کشت ترشحات بینی و سینوس‌ها درخواست می‌شود

سینوزیت حاد

سينوزيت حاد (التهاب شديد سينوس ها و بيني) منجر به التهاب و تورم حفراتي كه در اطراف مسيرهاي عبوري بيني شما وجود دارند (سينوس ها) مي شود. اين سينوزيت شديد ممكن است منجر به ايجاد اشكالاتي در تنفس از طريق بيني گردد. ناحيه اطراف چشم ها و صورت شما ممكن است احساس تورم داشته باشد و يا ممكن است با مشكل درد صورت و سردرد مواجه باشيد. سينوزيت حاد اغلب به دليل سرما خوردگي شديد رخ مي دهد. عوامل ديگري همچون آلرژي ها، باكتري ها و عفونت هاي قارچي نيز تاثيرگذارند. درمان سينوزيت حاد به علت آن وابسته است. در اغلب موارد درمان هاي خانگي تنها چيزي است كه مورد نياز مي باشد. با اين حال سينوزيت مداوم مي تواند به عفونت هاي جدي و عوارض ديگر منجر شود. سينوزيت هايي كه بيش از 8 هفته به طول انجامند و يا برگشت پذير باشند، سينوزيت هاي مزمن ناميده مي شوند و برای درمان آن حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

نشانه های سینوزیت حاد

  • مخاط ضخيم: زرد رنگ مايل به سبز كه از بيني و يا پايين و پشت گلو خارج مي شود.
  • انسداد بینی یا احتقان: باعث اشکال در تنفس از طریق بینی مي شود.
  • احساس درد: بي حسي، تورم و فشار در اطراف چشم ها، گونه ها، بيني و يا پيشاني
  • كاهش احساس بويايي و چشايي
  • سرفه هايي كه در شب بدتر مي شوند.
  • گوش درد
  • سردرد
  • درد در فك و دندان هاي بالايي
  • بوي بد دهان (تنفس بدبو)
  • خستگي
  • تب

چنانچه شما نشانه های ملايمي از سينوزيت داريد، سعي كنيد از خودتان مراقبت كنيد. چنانچه هركدام از موارد زير را در خود مشاهده كرديد با پزشک گوش و حلق و بینی در تماس باشيد:

  • علائمي كه بعد از چند روز بهبود نيافتند و يا علائمي كه بدتر شدند.
  • تب دائمي
  • سابقه سينوزيت هاي مكرر و يا مزمن
  • درد و يا تورم در اطراف چشمان خود
  • پيشاني متورم
  • سردرد شدید
  • گیجی
  • دوبيني و يا ساير تغييرات بينايي
  • گرفتگی گردن
  • تنگی نفس

علت های سینوس حاد

هنگامي كه شما به سينوزيت مبتلا مي شويد غشاي مخاطي بيني شما، سينوس ها و گلو (بخش فوقاني دستگاه تنفس شما) ملتهب مي شود. تورم مانع از باز شدن سينوس ها مي شود و از تخليه مخاط به صورت معمولي جلوگيري مي كند كه منجر به درد صورت و ساير علائم سينوزيت مي شود. سينوس هاي بسته شده يك محيط مرطوبي را ايجاد مي كنند كه منجر به نگه داشته شدن آسان تر عفونت مي گردند. سينوس هايي كه عفوني مي شوند نمي توانند ترشحات را تخليه كنند و پر از چرك مي گردند، كه اين امر منجر به علائم و نشانه هايي همچون ترشحات ضخيم، زرد و يا سبز رنگ و ساير علامت هاي عفونت مي شود.

سينوزيت حاد ممكن است از موارد زير ناشي شود:

  • عفونت ويروسي: اغلب موارد سينوزيت حاد از يك سرماخوردگي معمولي ناشي مي شود.
  • عفونت باكتريايي: هنگامي كه عفونت دستگاه تنفسي فوقاني بيش از 7 تا 10 روز ادامه يابد؛ به احتمال بيشتر از عفونت باكتريايي ناشي مي شود تا عفونت ويروسي.
  • عفونت قارچي: چنانچه شما مبتلا به موارد غير طبيعي در سينوس ها و يا ضعف در سيستم ايمني هستيد، در معرض خطر بالاي ابتلا به عفونت قارچي مي باشيد.

برخي شرايط سلامتي مي توانند خطر شما را در ابتلا به عفونت ويروسي افزايش دهد كه منجر به سينوزيت مي شود و يا مي تواند خطر ابتلا به سينوزيت را در شما افزايش دهند كه ناشي از يك عفونت زمينه اي نمي باشد. اين شرايط عبارتند از:

  • آلرژي هايي همچون تب يونجه: التهاباتي كه با آلرژي ها همراه است مي توانند سينوس هاي شما را مسدود نمايند.
  • پولیپ بینی یا تومور: این رشد بافت معابر بینی یا سینوسها را مسدود مي کند.
  • انحراف سپتوم بینی: تیغه بینی کج – دیوار بین سوراخهای بینی – ممکن است معابر سینوس را محدود یا مسدود نمايد.
  • عفونت دندان: تعداد كمي از موارد سينوزيت حاد از دندان عفونت كرده ناشي مي شوند.
  • ساير شرايط پزشكي: عوارض ناشي از فيبروز كيستيك، بيماري رفلاكس معده (GERD) و يا اختلالات سيستم ايمني ممكن است منجر به انسداد سينوس ها و يا افزايش خطر ابتلا به عفونت گردد.

ممكن است شما در معرض افزايش خطر ابتلا به سينوزيت قرار بگيريد در صورتيكه موارد زير را داشته باشيد:

  • تب يونجه و يا ديگر شرايط آلرژيك كه بر روي سينوس هاي شما تاثير مي گذارد.
  • يك ناهنجاري در مسير عبور بيني شما مانند انحراف تيغه بيني، پوليپ بيني و يا تومور
  • يك شرايط پزشكي مانند فيبروز كيستيك، GERD و يا يك اختلال در سيستم ايمني بدن مانند كمبود ايمونوگلوبين و يا آنتي بادي.
  • قرار گرفتن در معرض آلاينده ها مانند دود سيگار به صورت منظم.

عوارض های سينوزيت حاد

  • حملات آسم یو پی اس: سینوزیت حاد می تواند یک حمله آسم را آغاز کند
  • سینوزیت مزمن: سینوزیت حاد ممکن است به شروع یک مشکل طولانی مدت كه به عنوان سینوزیت مزمن شناخته مي شود منجر گردد. سینوزیت مزمن سینوزیتي است که بیش از هشت هفته طول می کشد.
  • مننژيت: این مشكل زمانی اتفاق می افتد كه عفونت به پوشش مغز گسترش يابد.
  • مشكلات بينايي: چنانچه عفونت به كاسه چشم شما گسترش يابد، مي تواند منجر به كاهش ديد چشم و يا حتي نابينايي گردد. اين يك وضعيت پزشكي اورژانسي مي باشد كه نيازمند درمان سريع به منظور جلوگيري از آسيب بالقوه و دائمي است.
  • عفونت گوش: سينوزيت حاد ممكن است همراه با عفونت گوش رخ دهد.

هنگامي كه پزشكتان را ملاقات مي كنيد، انتظار معاينه كامل از سينوس هايتان را داشته باشيد. همچنين ممكن است پزشكتان چشم ها، گوش ها، بيني و گلويتان را نيز معاينه كند. براي پاسخ دهي به سوالات جزئي درباره علائم خود آماده باشيد. ممكن است پزشكتان بخواهد اطلاعاتي را در اختيار او قرار دهيد از جمله:

  • دقيقا چه علائمي داريد
  • علائم شما از چه زماني آغاز شده اند
  • به نظر مي رسد چه چيزي منجر به بهبودي و يا وخيم تر شدن علائم شما مي شود؟
  • آیا شما به سرماخوردگي و يا عفونت تنفسی دیگري مبتلا هستيد و یا اخيرا به آن مبتلا بوده ايد؟
  • آيا شما آلرژی داريد؟
  • آيا سیگار می کشید یا در معرض دود سیگار و یا دیگر آلاينده هاي موجود در هوا هستيد؟
  • از چه داروهایی، از جمله داروهای گیاهی استفاده می کنید؟
  • دیگر مشکلات بهداشت و سلامتی شما چه مواردي مي باشند؟

ليستي از سوالات قبل از قرار با دکتر گوش و حلق بینی تهيه كنيد، زيرا به شما كمك مي كند از حداكثر زمان خود با پزشك استفاده نماييد. براي سينوزيت حاد برخي سوالات اساسي براي پرسيدن از پزشك عبارتند از:

  • به احتمال زیاد چه چيزي باعث بروز علائم یا بیماری من شده است؟
  • آیا علل احتمالی ديگري براي علائم یا وضعیت من وجود دارد؟
  • به چه نوع آزمایشاتي نیاز دارم؟
  • چه روش هاي درماني در دسترس هستند؟ پیشنهاد شما چیست؟
  • چه عوارض جانبی را ممكن است از درمان خود انتظار داشته باشم؟
  • من مشکلات پزشکی دیگري نيز دارم. چگونه می توانم به بهترین نحو آنها را با هم مدیریت کنم؟
  • آیا یک جایگزین عمومی براي داروهايي كه شما تجویز كرده ايد وجود دارد؟

متخصص گوش و حلق و بینی شما ممكن است از روش هاي متنوعي براي بررسي سينوزيت حاد شما انجام دهد از جمله:

  • معاينه كلي بدني: به منظور يافتن دلايل علائم شما، پزشكتان به دنبال حساسيت در بيني و گلوي شما خواهد بود. پزشك شما ممكن است از وسيله اي براي باز نگه داشتن بيني شما استفاده كند كه منجر به انقباض رگ هاي خوني در مسيرهاي عبور مي شود. اين فرايند مشاهده درون مسيرهاي عبور را آسان تر مي كند. سپس پزشك شما چراغ را روشن مي كند تا در صورت وجود هر گونه التهاب يا مايعي را بيابد. اين بازرسي بصري همچنين مي تواند شرايط فيزيكي كه باعث سينوزيت مي شوند، همچون پليپ بيني و يا ساير ناهنجاري ها را رد كند.
  • آندوسكوپي بيني: يك لوله باريك انعطاف پذير (آندوسكوپ) مجهز به فيبر نوري از طريق بيني شما وارد مي كند كه به پزشك اين امكان را مي دهد درون سينوس هاي شما را به صورت بصري يازرسي كند.
  • مطالعات تصوير برداري: تصاوير حاصل از توموگرافي كامپيوتري (CT) و يا تصويربرداري رزونانس مغناطيسي (MRI) مي توانند اطلاعاتي از جزئيات سينوس ها و بيني شما در اختيار قرار دهند. اگرچه براي درمان سينوزيت حاد بدون عارضه توصيه نمي شود، اما مطالعات تصويربرداري به تشخصي ناهنجاري ها و عوارض مشكوك احتمالي كمك مي كند.
  • كشت هاي بيني و سينوسي: تست هاي آزمايشگاهي به طور كلي براي تشخيص سينوزيت حاد غير ضروري هستند. هرچند در مواردي كه شرايط نتوانند به درمان پاسخ دهند و يا عارضه در حال پيشرفت باشد، كشت بافت مي تواند به تعيين دقيق علت، مانند شناسايي عامل باكتريايي كمك كننده باشد.
  • آزمايش آلرژي: اگر پزشك شما مشكوك باشد كه اين عارضه ناشي از آلرژي مي باشد، تست آلرژي پوستي مي تواند توصيه شود. تست پوستي ايمن و سريع است و براي تعيين دقيق آلرژي كه مسبب وخيم شدن وضعيت بيني شما مي باشد، كمك كننده خواهد بود.

درمان ها و داروهای سینوزیت حاد

در بيشتر موارد برای سينوزيت حاد نيازي به درمان وجود ندارد به اين دليل كه از ويروسي ناشي مي شوند كه علت يك سرماخوردگي ساده نيز مي باشد. تكنيك هاي مراقبت از خود معمولا تنها راه درمان مورد نياز براي سرعت بخشيدن به بهبودي و تسكين علائم هستند.

ممكن است پزشكتان درمان هايي را به شما توصيه كند كه به تسكين علائم سينوزيت كمك نمايند؛ از جمله:

  • اسپری سرم نمکی بینی: شما آن را چندبار در روز براي باز شدن مجاري تنفسي به درون بينيتان اسپري مي كنيد.
  • اسپری های بینی کورتیکواستروئید: اين اسپري هاي بيني به جلوگيري و درمان التهاب كمك مي كنند. مثال هاي آن عبارتند از فلوتیکازون (Flonase)، مومتازون (Nasonex)، بودزونید و (Rhinocort Aqua)، تریامسینولون (Nasacort AQ) و بکلومتازون (Beconase AQ).
  • ضد احتقان ها: اين داروها بدون نسخه پزشك در دسترس هستند، و مايعات، قرص ها و اسپري بيني تجويز شده توسط پزشك. ضد احتقان هاي خوراكي بدون نسخه عبارتند از، Sudafed، Actifed و Drixoral. اسپري هاي بيني عبارتند از اکسی متازولین (Afrin و ديگر). اين داروها به طور عمومي حداكثر تنها براي چند روز استفاده مي شوند. در غير اين صورت مي توانند منجر به بازگشت شديدتر احتقان (اتصال دوباره) گردند.
  • مسكن هاي ضد درد بدون نسخه: عبارتند از، آسپرين، استامينوفن (تيلنول و غيره) و يا ايبوپروفن (ادويل، موترين IB و غيره). آسپرين به سندروم ري مرتبط است، بنابراين هنگام استفاده در كودكان و نوجوانان نياز به احتياط مي باشد. اگرچه آسپرين براي استفاده در كودكان بالاي 2 سال تاييد شده است، كودكان و نوجواناني كه دوره نقاهت بعد از علائم آبله مرغان و يا آنفولانزا را سپري مي كنند مجاز به استفاده از آن نمي باشند. اگر احساس نگراني مي كنيد با پزشكتان مشورت نماييد.

آنتي بيوتيك ها برای سینوزیت حاد

معمولا براي درمان سينوزيت حاد آنتي بيوتيك ها مورد نياز نيستند.

  • آنتي بيوتيك ها زماني كه سينوزيت به دليل عفونت قارچي يا ويروسي ايجاد شده باشد كمك كننده نمي باشند.
  • بيشتر موارد سينوزيت حاد بدون نياز به آنتي بيوتيك ها بهبود ميابند.
  • درمان آنتي بيوتيك زماني مورد نياز است كه عفونت شديد شود، عود كند و يا مزمن شود.

آنتي بيوتيك در درمان سينوزيت حاد ناشي از عفونت باكتريايي استفاده مي شود.

به ندرت سينوزيت حاد به دليل عفونت قارچي اتفاق ميفتد، كه مي تواند با استفاده از داروهاي ضد قارچ درمان شود. ميزان مصرف دارو، همانند مدت زمان مورد نياز براي مصرف آن به شدت عفونت و سرعت بهبودي علائم بستگي دارد.

اگر آلرژي منجر به وخيم شدن سينوزيت شما گردد، ضربه وارد كردن به آلرژي (از طريق ايمونوتراپي) موجب كاهش واكنش بدن به مواد حساسيت زاي خاص مي گردد و به درمان علائم شما كمك خواهد نمود.

اين مراحل خود درماني مي تواند به بهبودي علائم سينوزيت كمك كنند:

  • داشتن استراحت كافي: اين امر به بدن در مبارزه با عفونت و افزايش سرعت بهبودي كمك مي كند.
  • نوشيدن مقدار زيادي از مايعات: مانند آب و يا آبميوه. اين امر به رقيق شدن ترشحات مخاطي كمك كرده و باعث تخليه راحت تر آن ها خواهد شد. از نوشيدني هاي حاوي كافئين و الكل اجتناب نماييد چرا كه دي هيدراته مي شوند. نوشدن الكل مي تواند تورم پوشش سينوس ها و بيني را وخيم تر نمايد.
  • حفره هاي سينوسي خود را مرطوب نگه داريد: يك حوله دور سر خود قرار دهيد و از بخار موجود در يك كاسه حاوي آب گرم تنفس نماييد. اجازه دهيد صورت شما در معرض مستقيم بخار قرار بگيرد. و يا حمام آب گرم بگيريد و در هواي گرم و مرطوب تنفس كنيد. اين كار به تسكين درد و تخليه ماده مخاطي كمك مي كند.
  • از كمپرس گرم بر روي صورت خود استفاده نماييد: از حوله گرم و مرطوب در اطراف بيني، گونه ها و چشمان خود استفاده كنيد تا درد شما تسكين يابد.
  • مجاري بيني خود را شستشو دهيد: از بطري شستشوي مخصوص تهيه شده براي شستشوي بيني (شستشوي سينوس و غيره) و يا قوری نتی به منظور شستشوي مجاري بيني استفاده نماييد. اين درمان خانگي به نام لاواژ بيني معروف است و به تميز شدن سينوس شما كمك مي كند. اگر ميخواهيد از محلول شستشويي استفاده نماييد كه خودتان تهيه نموده ايد، از آب مقطر عاري از آلودگي، استريل شده كه قبلا به جوش آمده و سرد شده است، و يا از فيلترهاي با سايز حفرات دقيقا 1 ميكرون يا كوچك تر عبور داده شده است، استفاده نماييد. همچنين اطمينان حاصل نماييد كه وسيله ي شستشو هر بار قبل از مصرف با آب عاري از آلودگي به خوبي شسته شود و در هواي ازاد خشك گردد.
  • هنگام خواب سر خود را بالاتر قرار دهيد: اين كار به سينوس ها امكان تخليه را داده و ميزان تراكم مخاط را كاهش مي دهد.

راه های پيشگيري از سینوزیت حاد

  • جلوگيري از عفونت دستگاه تنفسي فوقاني: ميزان تماس خود با افراد مبتلا به سرماخوردگي را به حداقل برسانيد. دستهايتان را به ويژه قبل از صرف غذا با آب و صابون بشوييد.
  • آلرژي هاي خود را با دقت مديريت كنيد: با پزشك خود در ارتباط باشيد تا علائمتان را تحت كنترل نگه داريد.
  • از دود سيگار و هواي آلوده بپرهيزيد: دود تنباكو و ساير آلودگي ها مي توانند شش ها و مجاري بيني شما را تحريك و ملتهب كند.
  • از مرطوب كننده هوا استفاده نماييد: چنانچه هواي خانه شما خشك است، در صورت گرم كردن هواي خانه و اضافه كردن رطوبت به آن مي توانيد از ابتلا به سينوزيت پيشگيري نماييد. با تميز كردن منظم دستگاه مرطوب كننده، اطمينان حاصل كنيد كه دستگاه پاكيزه و عاري از گرد و غبار است.