دکتر ابوالفضل صادقی نژاد

جراحی زیبایی لاله گوش یا اتوپلاستی

مزیت جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی 

جراحی زیبایی گوش برای افرادی مناسب است که گوش های آن ها حالت اینه ای دارند و در واقع از بزرگی گوش رنج می برند .
این مشکل که در سنین پایین پدیدار خواهد شد باعث می شود تا کودک مورد تمسخر اطرافیان قرار بگیرد و در نهایت اعتماد به نفس وی تحت تاثیر قرار بگیرد .
علاوه بر مشکلات فردی و اجتماعی که از بزرگ و برآمده بودن گوش ها نشات می گیرد ، زیبایی ظاهری مساله ای است که در اثر بزرگ بودن گوش ها فرد را دچار تهدید می کند .

این مشکل در آقایان با بازخورد بالاتری همراه است و تاثیرات منفی تری بر آنها دارد ، زیرا خانم ها می توانند به کمک موهای بلند خود گوش ها را بپوشانند ولی آقایان نسبت به این مورد کمی محدودیت دارند . توصیه می شود این جراحی در سنین پایین انجام شود تا تاثیرات منفی آن بر خلق و خو و شخصیت کودک تاثیر منفی نگذارد.

جراح و متخصص جراحی گوش

جراحی زیبایی گوش که به اصلاح مشکلات گوش می پردازد ، باعث از بین بردن مشکلات و آسیب های وارد شده به گوش می شود . اتوپلاستی کمک می کند تا بافت غضروفی گوش اصلاح شود و مشکلات شایع آن مانند برآمدگی ها و فرو رفتگی ها اصلاح شود. توصیه ی جراحان زیبایی عمل زیبایی اتوپلاستی در سنین پایین تر است زیرا افراد در سنین پایین تر حساسیت کمتری به زیبایی ظاهری خود دارند.
اتوپلاستی می تواند باعث بالارفتن اعتماد به نفس افراد شود ، برآمده بودن گوش ها که شکلی آینه ای به آنها می دهد نیز رفع می شود و گوش ها ظاهر زیباتری به خود می گیرند ،البته این جراحی تاثیری بر شنوایی فرد نداشته و تنها بافت خارجی و ظاهری آن را اصلاح می کند.
افرادی که دارای گوش های بزرگ و برآمده هستند گزینه های مناسبی برای این جراحی محسوب می شوند .

 اهمیت جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

  • باعث بالا رفتن اعتماد به نفس فرد خواهد شد
  • باعث زیبایی کلی صورت و استاندارد شدن اندازه ی گوش می شود
  • حالت آینه ای گوش را برطرف می سازد
  • جذابیت بیشتری در فرد ایجاد می کند
  • این عمل به خصوص در آقایان با تغییرات مشهودی همراه خواهد بود
  • گوش های بزرگ و تا شده را اصلاح می کند
  • در این جراحی نیازی به برش غضروفی نیست و تنها نیاز به عقب کشیدن گوش ها داریم
  • این جراحی هیچ گونه عوارضی برای بیماران به همراه نخواهد داشت
  • دوره ی نقاهت بسیار کوتاه است

این جراحی که با بی حسی موضعی نیز انجام می شود باعث می شود تا بافت گوش اصلاح شود و مشکلات آن حل شود ،جراح برای این عمل نیاز دارد تا با ایجاد برش های بسیار ظریف در پشت گوش و بخیه زدن مجدد آن از میزان برآمدگی آن بکاهد، این جراحی یک عمل سرپایی محسوب می شود وبعد از آن فرد نیازی به بستری ندارد ، دقت داشته باشید که بعد از عمل استفاده از هد بند هایی که مانع برخورد اجسام و دست ها به گوش می شوند نیاز است ، دوره ی نقاهت بسیار کوتاه است و بخیه ها قابل جذب هستند بنابراین این جراحی نیازی به مراقبت های ویژه ندارد و بیماران از انجام آن رضایت کامل خواهند داشت.

1) گوش های بر آمده که دلیلی برای تمسخر دیگران است، قابل اصلاح می باشد ؟
بله ؛ این جراحی به شما کمک می کند که ظاهر دراز و بر آمده گوش خود را اصلاح نمایید. به صورت سالانه، افراد نوجوان و جوان زیادی به جراح پلاستیک مراجعه می کنند و درخواست جراحی اتوپلاستی را دارند، آنها از اینکه مدام با موهای بلندشان گوش هایشان را بپوشانند دیگر خسته شده اند.
2) آیا اتوپلاستی خطری دارد ؟
خیر، اتوپلاستی در واقع یک عمل بی خطر است که به صورت سرپایی قابل انجام می باشد . در طی این جراحی، پزشک را قادر به بازسازی یا تغییر شکل غضروف گوش می باشد و بعد از جراحی نیز گوش ها بصورت قرینه و نزدیک به سر قرار خواهند گرفت .
3) آیا امکان اتوپلاستی مجدد وجود دارد ؟
یاید توجه داشته باشید که:
نحوه ی جراحی نقش به سزایی در نتیجه آن دارد ، نتیجه بدست آمده رابطه مستقیمی با دانش و مهارت و تجربه جراح دارد. یک جراح پلاستیک ، با دقت درجه بزرگی و برآمدگی گوش را اندازه گیری می کند و حالت قرینگی گوش ها را بررسی می نماید ،
هر دو گوش باید دارای تناسب و توازن با صورت و سر باشند و فرم زیبایی داشته باشند.
دقت به انحناپذیری غضروف ها نیز اهمیت دارد و جایگاه استراتژیک بخیه های اتوپلاستی بعد از جراحی باید با ظرافت و دقت بالایی لحاز شود ،در چنین شرایطی نیازی به ترمیم نخواهید داشت ،اما اگر خلاف این مساءل برای شما رخ دهد، به ناچار مجبور به جراحی ترمیم گوش خواهید شد .
4)  بهترین سن برای انجام یک اتوپلاستی چه سنی است؟
تقریبا محدودیت سنی برای این جراحی وجود ندارد و در سنین پنج سال به بالا قابل انجام است.
همانطور که می دانید، برجستگی و بر آمدگی گوش ها تاثیرات به سزایی بر روحیه و شرایط اجتماعی فرد می گذارد ، از این رو توصیه می شود که پیش از بلوغ کامل و زمانی که فرد هنوز موقعیت های اجتماعی ویژه ی خود را آغاز ننموده است این جراحی را انجام دهد. معمولا افراد در سنین پایین نسبت به تمسخر دیگران و فشارهای روانی حساس تر بوده و این حساسیت با بالا رفتن سن نیز بیشتر خواهد شد ،بنا براین توصیه می شود که در سنین پایین حالت بر آمدگی گوش ها اصلاح شود تا خللی در رشد و اعتماد به نفس فرد ایجاد نگردد.
برای طرح سوالات بیشتر در این زمینه با ما در ارتباط باشید .

سوالاتی در رابطه با، جراحی اتوپلاستی که شاید در ذهن شما باشد :
5) آیا گوش های بر آمده که مورد تمسخر دیگران قرار می گیرد،  قابل اصلاح می باشد ؟
بله ؛ شما می توانید به کمک جراحی زیبایی گوش ، بافت گوش را کوچک کرده و برآمدگی آن را برطرف نمایید ،این جراحی به شما کمک می کند که ظاهر دراز و بر آمده گوش خود را اصلاح نمایید. به صورت سالانه، افراد نوجوان و جوان زیادی به جراح پلاستیک  مراجعه می کنند و درخواست جراحی اتوپلاستی را دارند، آنها از اینکه مدام با موهای بلندشان گوش هایشان را بپوشانند دیگر خسته شده اند.
6) خطر انجام این جراحی به چه میزان است ؟ و آیا این جراحی مخاطره ای برای عرد بیمار در پی دارد ؟
اتوپلاستی  یک عمل کاملا  بی خطر است  و  به صورت  سرپایی و بدون بی هوشی  قابل انجام می باشد . در طی جراحی اتوپلاستی ، جراح  به بازسازی یا تغییر شکل غضروف های گوش می پردازد.
این جراحی حدود یک ساعت و کمی بیشتر زمان لازم دارد و  بعد از جراحی نیز  گوش ها بصورت قرینه و نزدیک به سر خواهند بود.
این جراحی نیازی به بستری در بیمارستان نداشته و عوارضی در بر ندارد .
همواره به یاد داشته باشید که:
نتیجه بدست آمده از جراحی گوش،  رابطه مستقیمی با  دانش و مهارت و تجربه جراح دارد. بنابراین انتخاب جراح نیز اهمیت ویژه ای دارد.
آیا جراحی اتوپلاستی مانع فعالیت های روزمره می شود؟
تا حدود یک هفته نمیتوانید ورزش های سنگین انجام دهید،همچنین امکان شنا و یا فوتبال نیز وجود ندارد ، اما بعد از دوره ی نقاهت میتوانید به راحتی تمامی امور روزمره را انجام دهید .
7) آیا اتوپلاستی محدودیت سنی دارد ؟
خیر،اتوپلاستی برای کودکان مناسب تر نیز می باشد و در سنین بالای هشت سال رایج تر می باشد . زیرا اصلاح معایب گوش قبل از بلوغ کامل و رشد کودک از نظر روانی و رابطه آن با اعتماد به نفس نیز توصیه می شود و مناسب تر است.
جراحی پلاستیک گوش یا  اتوپلاستی، به منظور رفع بد شکلی های لاله گوش انجام می شود. اتوپلاستی کمک می کند که بافت گوش دچار تغییر شود و فرم مناسب تری به خود بگیرد . در برخی‌ موارد جراحی برای بازسازی انجام می شود مثلا اگر به علت حادثه یا برداشتن تومورقسمتی‌ یا تمام لاله گوش برداشته شود می توان به کمک اتوپلاستی قسمت تخریب شده اصلاح شود.
اولین بار جراحی‌های لالهٔ گوش توسط جراح هندی سوشروتا در ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح انجام شد. جراحی برای درست کردن گوش‌های برجسته از قرن ۱۹ شروع شد و روش‌های گوناگونی تاکنون ابداع شده اس امروزه این جراحی دستخوش تغییرات بسیاری شده و تکنیک های بسیار ویژه ای برای آن ارائه شده است که به سرعت و بدون هیچ مشکلی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
در جراحی‌های زیبایی‌ مهمترین و شایعترین مورد برجسته بودن لاله گوش است که به آن گوش خفاشی هم می گویند. گاهی اوقات ایرادات دیگری همچون نامساوی بودن دو گوش یا گوش‌های بزرگ وجود دارد.
حدود ۵% مردم گوش‌های برجسته دارند که ۶۰% آنان سابقه فامیلی مثبت دارند. خوشبختانه این مساله هیچ ارتباطی‌ با داخل گوش نداد و فرد ایرادی از نظر شنوأیی ندارد.
بافت مهم درلاله گوش غضروف است که به آن استحکام می بخشد وروی آنرا پوستی نازک می پوشاند. اشکالات این غضروف باعث عمده ناهنجاری هاست.
شاید هیچ خصوصیت دیگری در صورت به اندازه گوش‌های برجسته جلب توجه نکند. برخلاف ایرادات دیگر مثل بد شکلی ‌های بینی‌ اینجا بچه‌ها مورد اصلی‌ هستند. این کودکان تا سن ۵-۶ سالگی مشکل زیادی ندارند ولی‌ از زمانی‌ که وارد مدرسه می شوند مورد تمسخر بچه‌های دیگر قرار می گیرند. لقب‌هایی‌ چون گوش خفاشی یا باد بزنی یا میکی ماوس باعث ناراحتی‌ و از دست رفتن اعتماد بنفس این کودکان می شود. به همین دلیل مهمترین کاندیدای این جراحی هستند. البته این جراحی در افراد بزرگسال نیز انجام می پذیرد و می تواند باعث شود که فرم سر نیز تغییر یابد و چهره شما جذاب تر شود معمولا برجستگی بیش از حد، بزرگی و یا غیر همگون بودن دو لاله گوش از دلایلی است که بالغین را تشویق به جراحی اتوپلاستی می‌کند.
به دو دلیل بهتر است جراحی در سنین پایین تر انجام شود یکی‌ به علت اثرات روانی‌ این ناهنجاری است که هر چه بیشتر بگذرد فرد را بیشتر آزرده می کند. دلیل دوم این است که با افزایش سن غضروف ها سفت تر شده و جراحی را مشکل تر می کنند

چه کسانی‌ برای این جراحی مناسبند؟

همانطور که ذکر شد کودکان با گوش‌های برجسته مهمترین کاندید های این جراحی هستند. رشد لاله گوش در سن ۵-۶ سالگی کامل می شود و اتفاقا این سنی است که کودک آماده رفتن به مدرسه می شود، بنابرین این زمان بهترین موقع جراحی است. اولیای کودک کاملا باید در جریان جراحی و مسائل آن قرار بگیرند. به آنها باید اطمینان کافی‌ داده شود که نتیجه این عمل معمولا بسیار خوب است و تاثیرات مثبت فراوانی‌ بر روحیه فرزندشان دارد .
افراد بزرگسال باید از سلامت جسمی‌ و روانی مناسب برخوردار باشند. درک صحیح و داشتن انتظارات معقول از نکات مهم است . آنها باید بدانند که غضروف لاله گوش آنان به نرمی کودکان نیست، و ممکن است که نتیجه به اندازه ی  خردسالان مطلوب نباشد ولی‌ تقریبا در تمامی‌ موارد تغییرات به اندازه ای است که رضایت افرادی که انتظارات معقول دارند را برآورده می نماید.

جراحی پلاستیک گوش (اتوپلاستی) چگونه انجام می شود؟

درکودکان باید تحت بیهوشی کامل ولی‌ در افراد بزرگسال با استفاده از بی حسی موضعی و داروهای آرام بخش انجام می شود.
برای رفع برجستگی برشی در پشت گوش و درست در محل اتصال به سر داده می شود. روش های مختلفی‌ وجود دارد، ممکن است برش روی غضروف داده شده یا قسمتی‌ ازآن برداشته شود. در روش دیگر با استفاده از نخ‌های مخصوص، غضروف لاله گوش به سمت عقب کشیده شده و در محل مناسب محکم می شود. آنگاه قسمتی‌ از پوست برداشته شده و محل برش دوخته میشود.
عمل حدوداً ۱.۵ تا ۲ ساعت طول میکشد و معمولا بیمار همان روز مرخص میشود

پس از عمل چه نکاتی‌ باید رعایت شود؟

بعد از عمل فورا یک پانسمان نرم تا ۷ روز روی دو گوش به شکل هدبند گذاشته می شود که باید آنرا تحمل کرد. پس از آن می‌توان استحمام کرد.
به مدت چند هفته نباید روی گوش ها خوابید

عوارض جراحی پلاستیک گوش (اتوپلاستی) چیست؟

درد در برخی موارد ممکن است کمی‌ زیاد باشد که با مسکن‌های قویتر بهبود می ‌یابد.
در موارد کمی‌ عفونت در محل جراحی ایجاد می شود که باید بطور جدی درمان شود.
مواردی از عدم تقارن بین دو گوش دیده می شود که فقط در تعداد اندکی‌ نیاز به جراحی مجدد است.