دکتر ابوالفضل صادقی نژاد

انحراف بینی و پولیپ

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی به رشد توده ای نرم در پوشش داخل بینی گفته می شود .

این توده داخل بینی بدون درد و غیر سرطانی است . این موضوع اغلب در بین جوانان و میانسالان شایع بوده و البته در بین سایر افراد نیز دیده می شود . صحبت در خصوص علائم این مساله کمی دشوار است و شاید هرگز علائمی نداشته باشد اما اگر بزرگتر شود دارای علائم خواهد بود .

علائم و نشانه های پولیپ بینی

  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • اختلال در حس بویایی
  • درد صورت

و … از دسته علایم شایع برای این مشکل است .

با توجه به موضوعات عنوان شده عمل پولیپ بینی موضوعی مهم و قابل توجه است . هدف از این عمل در واقع کاهش اندازه و یا تعداد پولیپ می باشد .

درمان پولیپ و انحراف بینی

انحراف بینی در بین افراد مختلفی از مردم بسیار شایع است . این مشکل در نوع زندگی افراد تأثیر گذار بوده و گاه به اختلال کشیده می شود . وقتی در خصوص انحراف بینی صحبت شود موضوع گرفتگی بینی حس خواهد شد ، این موضوع تنها گام اول در انحراف بینی بوده و در نهایت مشکلاتی از قبیل سردرد و عفونت های سینوسی نیز دیده می شود .

اما این موضوع تنها یک سمت ماجرا است چرا که امکان دارد فردی دچار انحراف بینی باشد و هیچ علائم و احساس ناراحتی نداشته باشد.

عوامل مختلفی باعث انحراف تیغه بینی می شود . گاه دیده می شود که رشد تیغه و پوست و گوشت دچار عدم همخوانی هستند و این موضوع در نهایت منجر به مشکل انحراف بینی می شود .

مشکلات تنفسی در انحراف بینی از دسته مسائل بسیار شایع می باشد که می بایست مورد بررسی قرار بگیرد .

خشکی دهان، مشکلات بویایی از دسته مشکلات بسیار روتین در انحراف تیغه بینی می باشد. با یک معاینه ساده می توان این مشکل را بررسی نمود. از لحاظ علمی اگر فرد دچار انحراف تیغه بینی است می بایست جراحی شود.

جراحی و رفع انحراف تیغه بینی

روش رینوپلاستی یکی از گزینه های روتین در خصوص مشکل انحراف بینی است . در این روش جراحی ناحیه داخل بینی و لایه های مخاط کنار گذاشته می شود و بخش مشکل دار و یا انحراف دار ترمیم می شود گاه نیاز به برداشتن قسمتی مشخص است که البته نیاز به دقت ویژه ای دارد .

گاهی نیز پزشک به سراغ توربین های بینی می رود. به این معنی که اگر انحراف بینی به سمت راست است می بایست توربین های حفره های سمت چپ بزرگتر شود و این موضوع به منظور متعادل سازی صورت می پذیرد .

درمان پولیپ و انحراف بینی

شاید با خود بگویید این عمل چقدر خطرناک و یا آسیب رسان است. به طور کلی جراحی انحراف تیغه بینی نیاز به بیهوشی دارد و بیهوشی از دسته مسائل مهم در این لاین می باشد که احتمال بروز یک سری مشکلات را خواهد داشت . بر طبق بررسی های انجام شده مشخص شده که می توان از بیهوشی های موضعی نیز استفاده نمود که فرد بیمار خطر کمتری را متحمل شود .

به طور کلی و بر طبق بررسی های علمی زمان و سن مناسب برای جراحی انحراف تیغه بینی پس از سن رشد می باشد . اما در نظر داشته باشید که اگر فرد دچار شکستگی شدید باشد و یا گرفتگی او آسیب رسان بوده می توان این عمل را زودتر انجام داد به این ترتیب روال نفس کشیدن فرد بسیار روتین شده و گامی جدیدی در زندگی وی دیده می شود.

عمل بینی به روش رینوپلاستی گامی جدید و قابل قبول برای درمان انحراف تیغه بینی می باشد .